Skip to main content

מידע למנגיש

סדרת המדריכים: כל מה שרציתם לדעת על נגישות בשעת חירום

המדינה נמצאת כעת בשעת חירום. המצב משפיע על כולם ועל הכל. ההשפעה על אנשים עם מוגבלות משמעותית מאוד, כי בלחץ כל חסם הופך להיות מכשול גדול. כדי להקל עד כמה שניתן, ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט

סדרת המדריכים כל מה שרציתם לדעת על נגישות בשעת חירום


בתמונה – כיתוב: #סדרת_המדריכים כל מה שרציתם לדעת על נגישות בשעת חירום. משמאל ציור של אדם עם וסט כתום שעליו סמל נגישות ישראל וכובע בטיחות כתום, האדם מחייך ומרים את האצבע כאילו מסביר.

שעת חירום
המדינה נמצאת כעת בשעת חירום. המצב משפיע על כולם ועל הכל. ההשפעה על אנשים עם מוגבלות משמעותית מאוד, כי בלחץ כל חסם הופך להיות מכשול גדול.
כדי להקל עד כמה שניתן, ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כעת.

נוהל פינוי בחירום
נוהל פינוי בחירום צריך לאפשר פינוי נגיש ויעיל של כל מי שנמצא במקום – גם עובדים וגם לקוחות או אורחים. עבור קבועים חשוב שתהיה תוכנית פינוי מותאמת אישית – איך מקבלים הודעה על מצב חירום, איזה סיוע נדרש בפינוי, מה צריך להיות זמין ולאן מתפנים. עבור מזדמנים צריך לוודא שישנם אנשים שיודעים איך לסייע בכל מצב ולאן לפנות.

הנוהל צריך לענות לסוגי שונים של מקרי חירום – למשל מתקפת טילים שמחייבת הגעה מהירה למרחב הכי מוגן שיש או שריפה שמחייבת פינוי מהיר מהבניין החוצה.
אם יש לכם מספר מרחבים או סניפים, חשוב להתאים את נוהל הפינוי לכל אחד מהם.
אחרי שמילאתם את הנוהל שלכם בתוכניות פינוי מתאימות, זכרו – נוהל טוב רק כשמכירים אותו. כשנחזור לשגרה חשוב להקפיד לתרגל את הנוהל, עם אנשים עם מוגבלות ועם כל העובדים.

מוקד טלפוני ואתר אינטרנט בחירום
כשמפחיד לצאת מהבית אנחנו עושים דברים מרחוק, באמצעות מוקדים טלפוניים ואתרי אינטרנט. זה הזמן לוודא שכולם יכולים ליצור איתכם קשר באמצעותם.
למוקד טלפוני נגיש נדרש קודם כל נתב שיחות נגיש. המינימום הוא שפה פשוטה, ללא מוזיקת רקע וקצב איטי. אין הגדרה מדויקת לקצב איטי, המלצתנו היא לחשוב על קצב דיבור שתרגישו שהוא מעט איטי מדי כדי לאפשר לאנשים שקצב העיבוד השמיעתי שלהם איטי יותר להבין.

אם רוצים לשפר את נגישות הנתב, כדאי מאוד לפשט אותו – כמה שפחות אפשרויות וכמה שפחות שלבים. מומלץ מאוד לאפשר העברה לנציג בקלות, או לפחות במצב שבו מקישים מספר שגוי או לא מקישים כלל – לרוב זה נגרם מקושי כלשהו. במצב חירום הלחץ גדול יותר והקושי להבין או לתפעל את הנתב עלולים להיות קשים יותר.

אחרי שמגיעים למוקדן חשוב לאפשר תנאי שיחה טובים ככל הניתן – חדר שקט עם הפרדה בין הנציגים וציוד (אזניות ומיקרופון) איכותי שיאפשר שיחה בלי צעקות שיפריעו לשיחות אחרות.
יותר מתמיד, חשוב לאפשר חלופות להתקשרות טלפונית. לא כולם פנויים לשיחה טלפונית. לא חייבים להעמיד חלופות רבות – מספיקה אחת שעובדת טוב. חלופה טובה היא חלופה שתאפשר לנהל איתכם שיחה כתובה באותה יעילות כמו שיחה טלפונית – אותן שעות פעילות, אותו שירות ואותו זמן המתנה (כולל בין הודעות).
אתר האינטרנט שלכם הוא הדרך הכי פשוטה להגיע אליכם עבור הרבה אנשים. חשוב לוודא שהוא נגיש – ואת זה אפשר לעשות גם עכשיו. תוכלו להיעזר באנשים עם מוגבלות בראיה ובידיים כדי לדעת אם האתר שלכם נגיש גם מבחינת המשתמש ולא רק מבחינת התקנות.

הסדרי נגישות
שירות הוא דבר דינמי גם כששקט. עכשיו הכל עוד יותר משתנה. הסדרי הנגישות הם הדרך הכי טובה שיש לאנשים עם מוגבלות להבין מה אפשרי עבורם ומה לא, ואיך לקבל את השירות בצורה הכי טובה.
חשוב לעדכן את הסדרי הנגישות בכל שינוי משמעותי שקורה בשירות, ובעיקר – לאן אפשר להגיע ולאן לא, איפה המרחב המוגן והאם נגיש, איך אפשר ליצור איתכם קשר. ודאו שפרטי רכז או רכזת הנגישות שלכם מעודכנים – אנשים עם מוגבלות לפעמים ירגישו נוח יותר לדבר עם מי שמבין יותר את שפת הנגישות.
אם יש לכם שירותים מיוחדים בשעת חירום – זה המקום לציין אותם. אם אתם מגיעים ישירות לבית הלקוח כדי לתת שירות, עושים משלוחים או שיש לכם מוקד חירום או סניפים ניידים, עדכנו לגביהם גם בהסדרי הנגישות. יש אנשים שאולי יפספסו הודעות אחרות בנושא. כמובן, כדאי לפרסם גם בעמוד הראשי ובהודעות.

עבודה מהבית וקשר עם עובדים
כמו בתקופת הקורונה, גם עכשיו הרבה מקומות עבודה עברו לעבודה מהבית, לפחות חלקית. חשוב לוודא שלעובדים עם מוגבלות יש תנאים מתאימים לעבודה מהבית. לפעמים זה קל יותר – אם מדובר בציוד שהוא חלק מהחיים ולא רק חלק מהעבודה, סביר להניח שלאדם כבר יש אותו בבית. אבל הרבה מהציוד שרלוונטי רק לעבודה הוא לא משהו שבהכרח זמין לאנשים בבית. אם יש לעובדים שלכם התאמות מקום עבודה במשרד, עזרו להם לוודא שיש להם אותן גם בבית. אפשרו לעובדים עם מוגבלות לעבוד במקום שיותר מתאים להם בתקופה זו בגמישות רבה יותר – למשל אם המרחב המוגן בבניין לא נגיש, אפשרו למי שזקוק לנגישות לעבוד רק מהבית.
הקשר עם עובדים בעת חירום חשוב לרווחתם הנפשית ולעיתים גם הפיזית (למשל באמצעות סיוע לעובדים שנזקקים לכך). הקפידו לוודא מה הצרכים שלך אנשים עם מוגבלות וסייעו להם במידת האפשר או קשרו בינם לבין מי שמסייע כאשר אינכם יכולים.

התנדבות
התקופה האחרונה מתבטאת בין היתר ביוזמות התנדבות רבות ומרגשות. נשמח אם תצטרפו אלינו לסיוע לאנשים עם מוגבלות – קישור לטופס הרשמה – כאן
כמו כן, אם אתם מגייסים מתנדבים מקרב עובדיכם או הציבור – חישבו איך תוכלו לתת גם לאנשים עם מוגבלות לסייע. היכולת להיות בצד המתנדב והתורם היא חלק חשוב מחיינו.

למידע נוסף על נגישות בשעת חירום – קישור לאתר נגישות ישראל – כאן
להצטרפות להכשרת נגישות בשעת חירום בזום – קישור לאתר נגישות ישראל – כאן

עמותת נגישות ישראל תשמח לסייע לארגונכם בכל הסעיפים האלו גם כעת וגם בימים שקטים יותר שאנו מקווים שיגיעו בקרוב.

בתמונה רואים רופא מפנה אדם שיושב בכסא גלגלים לאמבולנס בשטח. נגישות בשעות חירום

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן